Zaměstnanec CERMATU Přemysl Rosůlek, který má na starosti public relations, se v článku K dotazníku o nové maturitní zkoušce aneb Kouzla s čísly pustil do průzkumu o státních maturitách, který zorganizoval vzdělávací portál Elektronické učebnice. Podobně negativně se vyjádřil i ředitel CERMATU, a to v televizním pořadu Před polednem, který běží na programu ČT 24.

 

Musím se přiznat, že reakci těchto pánů chápu. Oba jsou zaměstnanci CERMATu a státní maturity je živí. Na druhé straně jsou ovšem tisíce učitelů a desetitisíce studentů, kterým státní maturity připravené CERMATem mají začít již od roku 2008 znepříjemňovat život…

 

Co se týče Rosůlkova „píárčlánku“, jeho jádrem je „objev“, že čeští novináři nejsou vědci a že odborné informace občas zjednodušují. Za to ale já nemohu! Na webu Elektronické učebnice (http://www.eucebnice.cz) vyšla pouze přehledná tabulka s výsledky průzkumu. Žádnou interpretaci údajů získaných dotazníkovým šetřením zde nenajdete. Analýzu těchto výsledků jsem zpracoval v článku Názory středoškolských učitelů a studentů na státní maturity, který publikoval internetový portál Česká škola. Právě ten využila ČTK a jejím prostřednictvím i většina deníků.

 

Co si z analýzy novináři vybrali a jak údaje interpretovali, je jejich věc. Jsem přesvědčen, že interpretace novinářů nejdou proti tomu, jaký je názor odborné veřejnosti i studentů na státní maturity! Dotazníkové šetření je totiž pouze jedním z kamínků ve velmi jasné mozaice... Rád bych připomněl CERMATu jinou situaci, kdy na základě chybné interpretace výsledků testů připravených jeho zaměstnanci novináři napsali, že českým žákům nejde matematika. Správná interpretace přitom byla, že CERMAT připravil pro matematiku mnohem obtížnější úlohy, než pro češtinu…

 

Historie státních maturit a CERMATu

 

CERMAT vznikl v roce 1999 s účelem připravit státní maturity. V té době ale nebyly státní maturity uzákoněny, protože se tak stalo až s přijetím nového školského zákona v roce 2004. Řadu let tedy CERMAT připravoval něco, pro co neměl oprávnění a pro co chyběl zákonný rámec! Zbůhdarma tak spotřeboval skoro 100 milionů

 

Předloni se objevily závažné nedostatky v didaktických testech z dějepisu, které CERMAT připravil v rámci podivného projektu Maturity nanečisto, jenž stojí daňové poplatníky 20 milionů ročně!

 

Hlavní problém tohoto projektu je, že se na desítkách tisíc studentů zkouší nekvalitně připravené testy. Stačilo by přitom, aby testy oponovali tři odborníci na testování a kvalita testů se vyzkoušela na vzorku několika desítek studentů… CERMAT se bohužel nepoučil, i když ho musel opustit garant pro dějepis a jeho ředitelka, kterou nahradil nový ředitel Martin Chvál.

 

Za jeho působení proběhl třetí ročník Maturit nanečisto. Jak dopadl, si všichni pamatujeme... Naprosto nezvládnuté didaktické testy z tzv. „občanského (a společenskovědního) základu“ a další chyby v testových úlohách ostatních předmětů.

 

V roce 2008 by se měla státní maturita spustit již naostro. Přitom CERMAT dosud nestihl ozkoušet ani strukturovanou písemnou práci z češtiny, ani ústní zkoušku z literatury a funkční stylistiky, které jsou nově rovněž součástí státních maturit. (Mimochodem, podrobnosti o nich se češtináři dozvěděli až letos, dříve se s těmito složkami v katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky nepočítalo. Rozladění češtináři vyjádřili svou nespokojenost s takovým postupem na České škole a v Učitelských novinách.)

 

Letos studenti proti státním maturitám vyhlásili petici Anti-státní maturity (http://www.antistatnimaturity.wz.cz), kterou podepsalo během dvou týdnů skoro 8000 lidí. Proti státním maturitám se postavila řada učitelů (například formou otevřeného dopisu ministryni). Proti státním maturitám jsou i odborníci na testování, například dr. Jana Straková, která úzce spolupracuje s novým náměstkem ministryně Kopicové prof. Petrem Matějů. Proti termínu státních maturit v roce 2008 je nová ministryně školství. Proti jsou i politici z ODS a Strany zelených.

 

Za takového stavu příprav státních maturit by je spustil jen „ministr-sebevrah“, který chce, aby byl po jejich uskutečnění okamžitě odvolán z funkce…

 

Místo toho, aby zaměstnanci CERMATu přiznali, že přípravu státních maturit nezvládli a že termín jejich spuštění v roce 2008 je naprosto nereálný, zpochybňují dotazníkové šetření, které je jen potvrzením názorů na státní maturity z výše uvedených příkladů.

 

Položme si otázku, kdo vlastně státní maturity chce. Kromě politiků z ČSSD a KSČM vlastně nikdo… A kdo státní maturity životně potřebuje? Pouze pracovníci CERMATu, kteří si na nich založili lukrativní živnost. Státní maturity totiž za státní peníze nejen vymýšlejí a organizují, ale také nabízejí školám a učitelům komerční školení o státních maturitách, vydávají o svých testových úlohách knihy a podobně... Šťouravý novinář by to označil za nepřípustný střet zájmů.

 

Dotazníkové šetření

 

Argumentace proti dotazníkovému šetření z webu www.eucebnice.cz je pro pracovníky CERMATu typická. Její kvalita je totiž mizivá. Panu Rosůlkovi vadí, že šetření probíhalo na internetu, že je identita respondentů sporná, že šlo o vtipálky a že 1000 respondentů je málo. Jeho argumenty bych uznal, kdyby CERMAT nabídl alternativní průzkum, který by sebrané údaje vyvrátil. CERMAT však žádný průzkum neuspořádal a tedy vlastně ani neví, co si ředitelé, učitelé a studenti o kvalitě jeho práce myslí!

 

Z dotazníkového šetření vyplynulo, že i když respondenti s rozdělením maturity na společnou (celostátní) a školní část spíše souhlasí, rozhodně jsou proti zavedení už v roce 2008 a rovněž velmi kritizují práci CERMATu (jím připravené katalogy požadavků pro jednotlivé předměty i didaktické testy).

 

Kdyby se mě někdo z CERMATu zeptal, poskytl bych mu též informaci, že máme k dispozici e-maily respondentů a že dotazníkové šetření bylo mnohem širší. Obsahovalo totiž nejen uzavřené otázky, které byly snadné okamžitě statisticky zpracovat, ale rovněž otázky otevřené, jejichž vyhodnocení bude trvat déle. V nich najdeme řadu fundovaných podnětů, které rozhodně nejsou dílem nějakých vtipálků! Vše by ostatně pan Rosůlek zjistil pouhým letmým nahlédnutím do dotazníku, který stále visí na webu Elektronické učebnice…

 

Jedinou výtkou, kterou musím uznat, je skutečnost, že respondenti našeho dotazníkového šetření se z větší části projektu Maturity nanečisto nezúčastnili, zatímco ve skutečnosti se ho účastnilo 66 % škol. To však neznamená, že se názory ředitelů, učitelů a studentů zúčastněných a nezúčastněných škol od sebe zásadně liší! Testové otázky a odpovědi z projektu Maturita nanečisto i katalogy požadavků k maturitní zkoušce jsou volně k dispozici na internetu a každý se s nimi mohl seznámit. Součástí dotazníkového šetření byly i odkazy na tyto materiály! Cituji z http://www.eucebnice.cz/cermat: „Podrobné informace o nových maturitách naleznete na internetových stránkách Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT): http://www.cermat.cz, http://www.cermat.cz/katalogy/ a http://www.cermat.cz/nanecisto2006/

 

Pokud CERMAT nemá žádná jiná data, která by mluvila ve prospěch státních maturit, měl by uspořádat vlastní šetření, nebo lépe požádat o provedení takového šetření nezávislou instituci (svého zřizovatele – ministerstvo školství, nebo nezávislého auditora). Kdyby toto šetření totiž prováděl CERMAT, nebo jeho mateřský Ústav pro informace ve vzdělávání, mohlo by být snadno zpochybněno jako účelové. Velmi ovšem pochybuji, že by respondenti ze středních odborných škol byli pro státní maturity, protože je evidentní, že je poškodí a nic pozitivního jim nepřinesou. Pro by mohla být některá gymnázia, přestože většina zdejších učitelů i studentů  považuje absolvování státních maturit za víceméně zbytečné, protože úlohy jsou pro ně příliš snadné...

 

Závěr

 

Co říci na závěr? Myslím si, že kdyby byl CERMAT soukromou firmou, dávno by zkrachoval, protože tak nekvalitně odvedenou práci si nemůže dovolit žádná značka. Další zakázku by mu totiž po dosavadních sedmiletých zkušenostech už nikdo nezadal! Daňoví poplatníci by měli produkty CERMATu reklamovat, což bohužel není možné.

 

Špatné služby státních institucí reklamovat nelze… Lze jen státní maturity odložit a zamyslet se nad tím, zda nepřinášejí více negativ než pozitiv.

 

Rozhodně je ale nutné zrušit CERMAT! Byli to právě jeho současní i minulí zaměstnanci a spolupracovníci, kteří ani po sedmi letech příprav a nákladech přes 100 milionů korun nedokázali vytvořit kvalitní produkt. Za současný tlak na odložení státních maturit o několik let mohou především oni! Velmi pochybuji, že státní maturity kvalitně připraví do čtyř let, natož do dvou…

 

Radek Sárközi, šéfredaktor vzdělávacího portálu www.eucebnice.cz