/Od našeho spolupracovníka/
Na konci letošního školního roku rozdají učitelé vysvědčení, ale sami něco možná dostanou: kariérní řád, který se rozhodla prosadit ministryně školství Petra Buzková. Podle jejího náměstka Jaroslava Müllnera tento řád umožní učitelům přidat peníze.
Učitelé tomu však nevěří.
Kariérní řád je součástí návrhu zákona o pedagogických pracovnících, který chce ministryně předložit vládě ještě v červenci. Předseda učitelských odborů František Dobšík návrh označuje za nejasný. Šéf konkurenčního Učitelského odborového klubu Radek Sárközi považuje za zbytečný celý zákon a v tom se s ním shodne i stínový ministr školství Walter Bartoš (ODS).
Podle ministerských údajů vydělal učitel na základní škole v loňském roce v průměru 16 600 korun měsíčně, na střední škole o dva tisíce víc. Na základních školách tedy měli o šest procent vyšší mzdu než byl republikový průměr, na středních školách o dvacet procent. Letos se mají mzdy zvýšit o deset procent, porostou tedy o něco rychleji než průměr.
Podle odborů stoupají učitelské platy příliš pomalu. Předseda Dobšík žádá, aby na základních a středních školách postupně dosáhly 130 procent republikového průměru, Sárközi chce totéž, ale už příští rok. Pokud vláda jejich návrhy odmítne, nepůjdou členové jejich svazů prvního září učit. I mírnější z obou návrhů vyžaduje zvýšit výdaje na učitelské platy v příštím roce o deset miliard, vláda dosud připouští jen 3,5 miliardy.
Ještě není rozhodnuto. O konečném zvýšení dosud vyjednává ministr Zdeněk Škromach. Odbory přitom odmítají snížit počet učitelů, i když v posledních letech ubývají na školách tisíce žáků ročně.
Požadavek vyšších platů schvaluje ministryně Buzková i stínový ministr Bartoš. Dosavadní tarifní systém odměňuje podle počtu odučených let: učitel s praxí nad třicet let má nárok na plat o polovinu vyšší, než nováček. Ředitelé škol to mohou vyrovnat odměnami, ale dostávají na ně málo peněz.
Systém odměňování podle "vysezených let" by se měl podle Bartoše zrušit a ředitelé škol by měli dostat volnou ruku, aby platili učitele podle výkonu a potřebnosti jejich specializace. O něčem takovém ale nechtějí odboráři slyšet.
Ministerstvo chce tarifní systém reformovat a nástrojem k tomu má být zákon o pedagogických pracovnících. Podle něho by se součástí tarifů měla stát kvalifikace, především snaha, se kterou si učitelé během své kariéry budou chtít doplňovat vzdělání. Větší rozptyl v platech podle odborných kvalit učitele umožní podle náměstka Müllnera chystaný přechod na nový šestnáctitřídní tarifní systém. Dosud mají učitelé základních a středních škol devátou a desátou třídu, napříště by měli mít jedenáctou až třináctou. Nejvyšší dostanou ti, kteří si budou doplňovat kvalifikaci. "Pak může třicetiletý učitel brát víc než padesátiletý," tvrdí náměstek.
Ministerstvo také zatím přesně nevysvětilo, kde se budou učitelé dále vzdělávat. Podle Jany Kohnové z Pedagogické fakulty Karlovy univerzity a Jany Eliášové ze Středočeského pedagogického centra stačí současná nabídka kursů pro učitele, vesměs jednodenní semináře či týdenní kursy jednotlivých předmětů. Náměstek ředitele ministerského Výzkumného ústavu pedagogického Jan Tupý tvrdí, že návrh systému kvalifikací pro učitele bude připraven na podzim. Učitelé by si podle něj měli osvojit především manažerské dovednosti a měli by umět vymýšlet pro školy speciální osnovy.
03062703 ()