AliI_Ansari.jpgZa mnichovskou módní událost roku bývá označována výroční přehlídka vysoké školy AMD Akademie Mode & Design. Letos se konala v dubnu a jako v předchozích letech na ní dva tisíce hostů sledovalo nápady, s jakými přicházejí absolventi této školy.

Pětihodinová show, jež spojuje multimediální prvky s klasickou přehlídkou vrcholí před půlnocí. Ředitel školy Ali Ansari, který byl designérem značky JOOP! a nyní mimo jiné pracuje jako poradce bavorské vlády pro módu, říká:

"V současné době již nestačí udělat dobrou show, musíme jí dát také nějakou náplň. Vytvořili jsme prostor, který byl o poezii oblečení, odvaze k tichu a opravdovosti lidských myšlenek. Multimediální obrazová řeč a doprovázející zvuk vyžadují od diváka neomezenou pozornost. Zároveň ho chceme donutit přemýšlet," tvrdí.


HN: Módní školy by měly být nositeli nových nápadů a neotřelých přístupů. Práce, které prezentují, ukazují, do jaké míry studenti vnímají módu a nové trendy. Vy jste však kromě modelů pojednali netradičně i celou přehlídku a spojili ji například s projekcemi na obří plátna či neobvyklým molem. Chtěli jste překvapit?

Naše pojetí souvisí se zcela novým konceptem, který přesahuje míru klasické módní přehlídky.

Jde o souhru vjemů. Rozhodli jsme se, že nepoužijeme klasické molo - stejně jako designéři v Paříži, Miláně, Londýně či New Yorku. Naše 160metrové molo vedlo po zemi a nebylo vyvýšené. V současném pojetí již není myšleno jako empora, divák se stává součástí děje.

Vzniká tak zcela nové napětí - velký celek spočívající v pohybu lidí, oblečení, hudby, fotografie, textu, obrazu. Audiovizuální zážitek, který vyvolá zcela novou náladu, nový pocit.


HN: Také průběh přehlídky byl velmi neobvyklý. Na místo obvyklé svižné hudby duněly halou táhlé temné melodie. Byl váš záměr uvést návštěvníky v průběhu pěti hodin do deprese?

Uměleckým úmyslem večera bylo formulovat pojem Slow Fashion (pomalá móda). Žijeme v době, která lidem již nedává čas na sny.

Základní tvůrčí tempo, od nápadu po jeho realizaci, se stalo smrtelně rychlé. Nový "turbokapitalismus" - levněji, rychleji a víc - se nedá vydržet.

Kolekce, která se po vzniku nemůže ani nadechnout, protože je v obchodě okamžitě zlevňována, devalvuje svou vlastní cenu. A to se souhlasem lidí, kteří této branži velí. Kritika však patří i spotřebitelům, kteří svým postojem tento kolotoč jen pohánějí.

Naše strategie je selekce místo množství


HN: Nad některými modely, jež prezentovali absolventi vaší školy, bylo opravdu třeba přemýšlet. Chtěli jste úmyslně šokovat kombinací střihů a materiálů, či je to vaše pojetí nikam nespěchající módy?

Kolekce žádaly pozornost. Šlo o zásadní postoj k tvoření módy - není důležité, zda se jedná o minimalistický či opulentní styl. Šlo o právo zastavit se, být pozorován, ne jen rychle konzumován.

Naše strategie selekce namísto množství nechala vyjít najevo normální tempo, které již módní průmysl nepovoluje.


HN: Kritizujete přístup módního průmyslu, přitom mu dodáváte tvůrce. Očekáváte, že bude pokračovat tlak "turbokapitalistů" na rychlé tempo?

Módní průmysl se v co nejbližší době musí začít zásadně zabývat touhou po jedinečnosti i vnitřní hodnotou značek.

Následně dojde k jasnému rozdělení individualistů od masové produkce. To dobré však zůstane - globální masoví producenti se vždy budou orientovat na základě nápadu designéra, nápadu, který je naplněn stylistickou hloubkou.


HN: Na škole kromě módy vyučujete také desing a módní žurnalistiku. Proč toto spojení?

Jako kulturní fenomén nejsou móda, média a design jen výrazem hospodářské a kulturní reality, ale především celé společnosti. Mohou ovlivnit dobu, utvářet životní pocit lidí.

Společnost potřebuje designéry, autory, režiséry a novináře, kteří dokážou svou individuální silou, odborným umem a vizionářskými nápady spoluvytvořit životní kulturu. Naším cílem je studentům ukázat jejich možnosti a podpořit jejich talent. Učíme naše žáky schopnosti pochopit souvislosti a snažíme se podporovat kreativní nápady.

To jsou podstatné podmínky, aby jejich odborné a osobní předpoklady obstály na trhu.


HN: Kde vaši studenti nacházejí uplatnění?

Pracují například pro oděvní společnosti Esprit, Hugo Boss, Versace, C&A či Adidas. Z novinářské větve odcházejí do ARD, ZDF, ELLE, RTL, MTV, MAX a dalších firem.


Chceme z AMD udělat mezinárodní institut


HN: Vaše škola má pobočky v Mnichově, Düsseldorfu, Hamburku a Berlíně. Hodláte výuku dále rozšiřovat?

V Německu působíme již 20 let, otevírat další pobočky již nemá smysl. Naším záměrem je udělat z AMD mezinárodní institut, etablovat se jak ve východní, tak v západní Evropě.

V současné chvíli úzce spolupracujeme s petrohradskou State University Of Technology and Desing. Zkušenosti prokazují, že všichni ruští studenti, kteří s námi spolupracují, získávají následně lukrativnější pracovní nabídky než jejich spolužáci.

Velký zájem o spolupráci a licenci má také Moskva. Tento rok zahájíme jako jediná evropská škola spolupráci s lotyšskými návrháři a máme rozpracovaný projekt s milánskou Nuova Accademia di Belle Arti.


HN: Chcete i do východní Evropy. Uvažujete i o tom, že byste otevřeli školu v České republice?

Náš majitel v posledních letech v Česku etabloval řetězec vysokých škol Bankovní institut.

To nám velmi ulehčí život a je zcela zřejmé, že naše další kroky povedou právě do Prahy. Do Česka chceme přijít tak za tři roky, neboť zatím nemáme detailní informace o tom, jak zde vypadá módní a textilní průmysl. Tyto aspekty hodláme v letošním roce sledovat.

Musíme také zjistit, jaké studijní obory by pro české studenty byly zajímavé, aby po škole v nich našli dobré uplatnění. Jestli by to byl módní management, design či módní žurnalistika.

To je jen několik málo otázek, o kterých bychom rádi v blízké budoucnosti mluvili s našimi českými kolegy. Do doby, než v Česku školu otevřeme, chceme českým studentům nabídnout alespoň účast na našich letních soustředěních v Německu.


HN: AMD je soukromá škola, přesto je k přijetí nutné uspět v přijímacím řízení. Co od budoucích studentů požadujete?

Studenti musejí před přijetím projít rozsáhlým přijímacím řízením. Přijímací zkoušky zájemců o studium módy, designu a managementu probíhají takzvaným Assessment centrem.

Zájemci mají společný termín zkoušky. Uchazeči o studium módy a designu musejí navíc předem odevzdat umělecké práce, na jejichž základě uděláme první kolo a na další pozveme jen vybrané.

U oboru módní žurnalistika skládají navíc několik písemných úkolů. Všem studentům doporučujeme, aby nějakou dobu, než se k nám přihlásí, již v oboru pracovali.

Dvoustranu připravila Jaroslava Prchalová


Ali Ansari (42)

V roce 1990 dokončil jako nejlepší absolvent roku studium na berlínské Berufsfachschule für Mode, Grafik und Fotografie. Ihned po studiu se stal designerém značky JOOP!, později zde designérské oddělení vedl. V Teheránu založil vlastní značku interiérového designu RAAZDUUZ. V roce 2000 se stal ředitelem mnichovské školy designu a módy AMD. Od roku 2006 je poradce bavorské vlády pro otázky designu a módy.

/Od našeho zvláštního zpravodaje/